האם האוכל שלכם משפיע על הגוף?

  • ינואר 23, 2019
  • 12:53 am

הפוסט הבא יהיה על 2 מחקרים מאוד מיוחדים ומעניינים שנתקלתי בהם לאחרונה. הם בעיניי מדגישים את הפער בין הרצוי למצוי ואת השינוי שהסביבה שלנו עברה ואיך כל זה תרם למגיפת ההשמנה וכל המחלות הנלוות אליה. הפרשנות שלהם היא ״ישר ולעניין״ אלא יש כאן מרחב תמרון רחב שבסופו של דבר יגרום לכם לחשוב.

המחקר הראשון פורסם בשנת 1965. מכונה מיוחדת שהומצאה איפשרה לנבדקים ששהו בבית חולים ללחוץ על כפתור וכתוצאה מכך המכונה הוציאה כ 7.4 מ״ל של נוזל אל תוך הפה של מי שלחץ עליה. אותם 7.4 מ״ל הורכבו מ 50% פחמימה, 30% שומן ו 20% חלבון. לא צוין מה הטעם של הנוזל או מה הכמות הקלורית שהייתה בכל מנת לחיצה. מטרת המחקר הייתה לבודד את ההזנה של הנבדקים למרכיבים הבסיסים ביותר מבלי שהם יוכלו לראות כמה הם אוכלים ומבלי לקבל כל רמז סביבתי אחר. הנבדקים יכלו ללחוץ כמה שהם רוצים על הכפתור ובכל פעם שהם עשו זאת 7.4 מ״ל של נוזל יצאו. המערכת גם כתבה כמה פעמים לחצו עליה ומתי (ללא ידיעת הנבדקים).

תוצאות המחקר היו מאוד מעניינות ודי דרמטיות. 2 נבדקים שהיו בעלי משקל תקין שצרכו את הקלוריות שלהם רק על ידי המכונה שמרו על צריכה קלורית די קבועה ומתאימה להוצאה האנרגטית היומית שלהם שכן לאחר 16 ימים של מחקר, משקל גופם נשאר די זהה.

לעומת הנבדקים הללו, החוקרים מתארים 2 נבדקים שמנים.
הראשון, זכר ששקל כ 180 ק״ג צרך בממוצע כ 275 קלוריות ביום בלבד במשך 18 ימי המחקר! לאחר 18 ימים החוקרים רצו לראות אם הוא יעלה את הצריכה הקלורית שלו אם הוא יאכל את אותו המזון מכוס ולא ישירות מהמכונה ואכן הוא העלה את הצריכה הקלורית ל 500 קלוריות ביום אך כשהוחזר למכונה שוב פעם, הוא הוריד בחזרה את הצריכה הקלורית. חשוב לציין שאותו נבדק לא התלונן על רעב והצריכה הקלורית שלו לפני הייתה נורמלית ותקינה.
לאחר המחקר הוא שוחרר לביתו עם דיאטה נוזלית של 400 קלוריות ליום. אותו נבדק ירד כ 90 ק״ג לאחר 252 ימים.

נבדקת אחרת שהייתה גם כן בהשמנה, צרכה ממוצע של 144 קלוריות ליום! היא ירדה לאחר 12 ימים כ 10 ק״ג.
3 נבדקים אחרים בהשמנה הראו את אותו הדפוס.


המחקר השני הוא בערך הקונטרה המוחלטת למחקר הקודם. בשנת 1992 בוצע מחקר מאוד נחמד שבו נבדקים שהו במשך 12 ימים בתא מטבולי (לא כולם ביחד). ב 4 הימים הראשונים למחקר הנבדקים קיבלו דיאטה מותאמת להוצאה האנרגטית שלהם. בשלב הזה הנבדקים צרכו בממוצע כ 2000 קלוריות ליום.
לאחר מכן הוכנסו 2 מכונות אוטומטיות עם מגוון מוצרים כמו: מאפינס, טוסטים, צ׳יזבורגר, עוגות גבינה, תפוחים, דוריטוס, סוכריות גומי, פנקייקס, עוף, חלב, מיץ תפוזים ועוד.
לנבדקים ניתנה אפשרות חופשית לאכול מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים וכמה שהם רוצים.

ממצאי המחקר הראו שבשלב שבו ניתנה לנבדקים גישה חופשית למכונות הם צרכו כ 4650 קלוריות ביום. ז״א כ 2650 יותר קלוריות ממה שהם באמת צריכים בשביל לשמור על משקל גוף תקין. במשך שבוע, הנבדקים עלו בממוצע כ 2.3 ק״ג.


2 המחקרים שהוצגו מראים 2 קצוות מוחלטים. המחקר הראשון מראה שכאשר אין מבחר מזונות ואין רמזים חיצוניים אז הצריכה הקלורית באנשים בעלי משקל תקין (לפחות באלו שנבדקו) היא די מאוזנת ואילו אצל אלו אשר היו בהשמנה, הייתה הורדה ספונטנית של קלוריות בצורה פסיכית. אין כל כך הסברים טובים ללמה ראינו שינוי כזה אצל האוכלוסיה הזאת ויכולות להיות לא מעט השערות שגילינו במשך השנים אך לא אוכל להתייחס לכולן.

המחקר השני מראה בדיוק להפך. כאשר יש מבחר גדול ובעיקר מבחר של מזונות דחוסים קלורית וטעימים אז יש נטייה לאבד רמזים של רעב ושובע ולצרוך כמות מופרזת של קלוריות.

ב 2 המצבים ניתנה לנבדקים גישה חופשית למזון.

כמו שכתבתי בהתחלה, אפשר לפרש את המחקרים הללו בלא מעט דרכים ושכל אחד יפרש זאת בדרך שמתאימה לו. חשוב לציין שיש לא מעט מחקרים בהקשר של בחירת מזון ובמיוחד בהקשר של תגמול ממזונות שונים.

אהבתם? שתפו >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
דילוג לתוכן