האינדקס הגליקמי

כולנו יודעים שפחמימות מעלות את הסוכר. חלק מאיתנו יודעים לדייק בכמויות הפחמימות וצופים מראש את ערכי הסוכר האמורים להיות אחר אכילתן.

אבל, יש עוד משהו במשוואה….

האינדקס הגליקמי.

מהו האינדקס הגליקמי?

ישבו אנשים טובים והעלו בחכתם שישנן פחמימות המתפרקות מהר, ו"מקפיצות" את הסוכר, לעומת כאלו שמתפרקות לאט ואמנם מעלות את הערכים כמו אותן פחמימות מהירות, אך העליה של הערכים היא איטית ומטבע הדברים – נשלטת יותר. (זוכרים את המורה לנהיגה שתמיד טען שבעיות לא פותרים עם מהירות?..)

המשיכו אותם אנשים טובים, והחליטו ליצור איזשהו מפתח ערכים למהירות התפרקות הפחמימות השונות. למשל: סוכר לבן – מתפרק במהירות רבה ("מציל מהיפו"), לעומת אותה כמות פחמימות באורז בסמטי למשל. בדקו את המזונות השונים והשוו אותם במהירות עליית הסוכר לאחר אכילתם לגלוקוז שקיבל את המספר 100.

מעתה כל מזון נבדק במהירות ההשפעה שלו על המערכת לעומת הגלוקוז, כאשר קבעו רף כזה: כל הנמוך מ55, הינו בעל "מדד גליקמי נמוך" ומומלץ לצרוך ממנו.

ובמילים אחרות: ככל שהמדד הגליקמי נמוך יותר, כך ההתפרקות היא איטית יותר, ומשכך השליטה על ערכי הסוכר תהיה טובה יותר.

אממה…. מסתבר שהמדד הגליקמי הוא מאד אישי.. מתברר שמזון כלשהו אצל אדם אחד יקפיץ את הערכים במהירות, כשאצל חברו דווקא מאכל אחר יעשה זאת.

אמור מעתה: לכל אדם יש את האינדקס הגליקמי שלו… ואיך נדע את האינדקס הגליקמי שלנו? פשוט – ניסוי ותהיה… ננסה מאכלים שונים, נראה את השפעתם על ערכי הסוכר ונזכור זאת להבא..

עכשיו, בואו ונסבך את זה עוד קצת… מסתבר ששילובים של פחמימות עם שומנים / חלבונים, מאיטה את תהליך התפרקותן… אז אם חשבתם לאכול תפוח אדמה שמתפרק אצלכם במהירות, תחשבו שוב חיובי על צ'יפס…

חשוב לסייג, כי ישנם מזונות שבאופן גורף יעלו את הסוכר במהירות, וגם כאלה שבאופן גורף מתפרקים לאט, אבל בדרך כלל ישנו מנעד רחב של מזונות שמתנהגים אחרת אצל כל אחד, ומכאן נובעת אי התלהבותם של אנשי המדע והרפואה לאימוצו של האינדקס האמור.

אהבתם? שתפו >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email